0
Your Cart

Jak vybrat monitor?

  • Rozmyslete si, jak velký monitor se vám na stůl vejde.
  • Větší obrazovka je skvělá na multimédia, na práci mohou být lepší dva menší monitory.
  • Zvolte správné rozlišení, Full HD stačí do velikosti cca 27″.
  • Technologie TN má horší barvy, ale rychlou odezvu, IPS je na tom opačně, VA uprostřed.
  • Monitor by měl mít stejné konektory, jako počítač.
  • Matný povrch je lépe čitelný venku, lesklý má hezčí barvy.

Velikost monitoru

Velikost monitorů k PC se měří úhlopříčkou, neboli vzdáleností protilehlých rohů měřenou v palcích (1″ = 2,54 cm). Doporučuje se kvůli namáhání očí i komfortu používání volit co možná největší monitory, kdy omezením je jedině cena a prostor na stole. Nejčastěji se setkáte s monitory o úhlopříčce 24″, s každým rokem se však průměrná velikost zvyšuje. O velikosti monitorů máme připraven samostatný článek.

VelikostIdeální využitíVýhodyNevýhody
Do 20"Informační displej, vyvolávací systémKompaktní rozměryJen na základní použití
21-24"Čtení mailů, nakupování po internetuIdeální na použití dvou monitorů, velký výběrNevhodné na multitasking
25-27"Univerzální na práci i zábavuVelikost tak akorát na pracovní stůlVyšší hmotnost
28-32"Grafika, hry, webZastoupí i dvojici monitorůRozlišení Full HD už přestává stačit
33" a víceReklamní poutače, přehledové tabuleČitelné i z větší vzdálenosti, nahradí i dvojici menších monitorůS vyšším rozlišením rostou nároky na výkon počítače, náročnější montáž

Rozlišení

Vyšší rozlišení znamená při zachování stejné úhlopříčky jemnější obraz a vyhlazenější hrany, zároveň však množství detailů zvyšuje nároky na výkon počítače. Z úhlopříčky monitoru se však velmi dobře stanoví, jaké rozlišení je ideální:

ÚhlopříčkaDo 20"21-27"28-33"34" a více
Minimální rozlišeníSVGA (800 × 600 px)WXGA (1280 × 768 px)Full HD (1920 × 1080 px)2K (2560 × 1440 px)
Doporučené rozlišeníXGA (1024 × 768 px)Full HD (1920 × 1080 px)2K (2560 × 1440 px)2K nebo 4K (3840 × 2160 px)
Maximální rozlišeníUXGA (1600 × 1200 px)4K (3840 × 2160 px)4K++ (4096 × 2160 px)8K (7680 × 4320 px)

Poměr stran

Optimální poměr stran se odvíjí od předpokládaného použití. Jako standard se bere poměr 16:9, který přirozeně kopíruje zorné pole člověka. Na práci s textem jsou vhodnější obrazovky s poměrem stran 4:3, protože se podobají rozvržení klasické stránky papíru. Na oblibě získávají ultrawide monitory s poměrem stran 21:9 ze dvou důvodů – při sledování filmů se zbavíte černých pruhů nad a pod obrazem a jedním monitorem nahradíte i dvě obrazovky klasického poměru stran vedle sebe.

Typ panelu

Kvalita obrazu je dána dvěma parametry: typem zobrazovacího panelu a jeho podsvícení. Naprostá většina počítačových LCD monitorů k podsvícení používá LED diody s rovnoměrným rozprostřením jasu, které nahradily CCFL trubice, jejichž podsvícení měnilo v pruzích svou intenzitu.

Zobrazovací panel pak udává sytost barev, barevnou hloubku a další parametry:

Typ paneluRychlost odezvyZobrazení barevKontrastPozorovací úhlyCena
TNvysokápodprůměrnéprůměrnýúzkénízká
MVA/PVA/VA<průměrnávýbornévysokýširokéstřední
IPS/PLS<průměrnávýbornéprůměrnýširokéstřední

Samostatně stojící technologií jsou OLED displeje, u kterých se o barvy i jas starají miniaturní diody. Tyto monitory mají fantastické podání barev a kontrastu, což však vyvažují vysokou cenou.

Odezva

Odezva je definovaná jako doba, během které jeden bod obrazu přejde z šedé přes černou a bílou zpátky na šedou (GTG, grey-to-grey) nebo z černé na černou (BTB, black-to-black), která je vždycky nižší. Měří se v milisekundách, přičemž pro herní využití je vhodné volit monitory s odezvou do 4 ms. Pokud nepotřebujete rychlé reakce, postačí i dvojnásobná hodnota.

Odezva se měří většinou blikajícími obrazci v odstínech šedé.

Obnovovací frekvence

Obnovovací frekvence udává počet překreslení obrazu na monitoru za jednu sekundu. Zatímco u starých CRT monitorů přestanete vnímat jemné kmitání okolo 100 Hz, pro LCD/LED displeje je toto číslo menší a 60 Hz stačí. Pro hráče nebo na 3D zobrazení je však vyžadována obnovovací frekvence dvojnásobná.

Vyšší obnovovací frekvence znamená plynulejší vykreslení pohybu.

Barevná hloubka

Monitory zobrazují barvy mícháním červené (R), zelené (G) a modré (B), proto se i tomuto modelu říká RGB. Každá ze tří základních barev má vyhrazen svůj prostor v paměti monitoru. Stačí jí pár bitů, ale vyšší paměť zásadně zvyšuje počet zobrazitelných odstínů.

Nejběžnější jsou monitory 8-bitové. Složením tří barevných složek zobrazí 16 milionů barev. Pokud však monitor podporuje 10-bitové barvy, dokáže zobrazit 1 miliardu odstínů.

Povrch displeje

Povrchová úprava displeje ovlivňuje vnímání obrazu na monitoru. Matný povrch vnímáme jako zastřený, barvy nezáří tak jasně, zároveň nás však neruší odlesky světel z okolí. Lesklý displej se chová opačně – odstíny jsou syté a jasné, ve špatných světelných podmínkách však je obraz stěží viditelný, protože se v něm odráží i osoba na něj hledící. Tomu se snaží bránit obrazovky antireflexní.

Pro domácí a profesionální použití je nejlepší lesklý displej doplněný závěsy, matné obrazovky jsou preferované pro venkovní použití

Vstupy a výstupy monitorů

Vzhledem k tomu, že monitor slouží pouze jako zobrazovací zařízení, je třeba k němu připojit samotný zdroj signálu v podobě notebooku, grafické karty nebo videokamery. Nestačí ale jen najít stejnojmenný konektor na vstupu a výstupu – každý konektor má své limity a vhodné využití.

Konektory pro přenos obrazu

Obrazové konektory slouží k přenosu videosignálu ze zdroje k monitoru, nejčastěji tedy z grafické karty nebo základní desky počítače.

  • DisplayPort (mini) – nejkvalitnější způsob připojení počítače k monitoru, protože podporuje rozlišení přesahující Full HD i 10-bitové barvy. Proto je vyhledávaný profesionálními grafiky.
  • HDMI – zvládá vysoká rozlišení, ve verzích 1.4 a vyšších dokonce i 4K. Barevná hloubka je však omezena na 8-bitové barvy.
  • VGA (D-Sub) – konektor, který najdete na starších počítačích nebo noteboocích, kde se používá k připojení k projektoru. Přestože podporuje 10-bitové barvy, na náročné využití nestačí, už s rozlišením Full HD klesá ostrost.
  • DVI– rozhraní používané nejčastěji pro připojení ke stolním počítačům – konektor DVI najdete jen výjimečně jinde, než na grafických kartách. Nejvyšší využitelné rozlišení je 2K.
  • Starší konektory– na monitorech můžete najít i méně používané typy konektorů, jako je Scart, S-video, BNC nebo sériový port. Slouží např. pro připojení přehrávače na videokazety nebo rozvodů analogového televizního signálu.

Nejpoužívanější konektory monitorů:

HDMIDisplayPortDVIVGA (D-Sub)
HDMIDisplayPortDVIVGA (D-Sub)

Konektory pro příslušenství a přenos dat

Datové konektory jsou doplňkovou výbavou monitorů, zvyšují pohodlí jeho používání, ale nejsou nutnou součástí výbavy.

  • USB – populární konektor pro připojení flash disků, myší a dalšího příslušenství.
  • Sluchátka/mikrofon – 3,5mm jack slouží k připojení sluchátek přímo k monitoru, abyste se nemuseli shýbat až k počítači
  • Optický – slouží pro kvalitní přenos zvuku
  • Síťový – využívaný nejčastěji pro vzdálenou obsluhu velkoformátových displejů

Nadstandardní výbava monitorů

V monitoru se mohou spojovat funkce více zařízení. Žádná z nich není nutná, ale všechny zvyšují komfort práce před monitorem, ať už se jedná o jednodušší manipulaci s kabely nebo podporu pro videohovory.

  • Reproduktory – Reproduktory zabudované přímo do monitoru vám pomáhají udržovat na stole pořádek, většinou však nemají výkon srovnatelný se samostatnou audio-soupravou.
  • VESA – Standardizovaný rozměr pro montáž držáku monitoru, který umožňuje připevnění např. na zeď nebo polohovatelné rameno.
  • USB hub – USB rozbočovač je šikovným doplňkem monitoru, který umožňuje příslušenství, jako jsou myši a klávesnice, připojovat rovnou k monitoru, což řeší problém krátkých kabelů a jejich vedení po stole.
  • Webkamera– hodí se na videohovory – nemusíte si ji dokupovat samostatně, navíc její integrací do monitoru vyřešíte i komplikace s jejím připojováním
  • TV tuner– slouží ke zpracování televizního signálu přímo v monitoru. Na něm pak můžete sledovat stejné vysílání, jako v televizi.
  • CI slot– Common Interface je slot pro vložení karty pro dekódování televizního signálu, který najdete i v televizích.

Speciální funkce monitorů

Oči jsou pohledem na obrazovku namáhané. Po dlouhodobém použití tak poznají mezi nejlevnějším monitorem a jeho kvalitnějším konkurentem. Výše postavené modely totiž nabízejí různé funkce pro ochranu zraku nebo vylepšení zobrazení.

  • Filtr modrého světla – Modré světlo znamená pro oči větší zátěž než červená nebo zelená, zvláště večer pak může u citlivých lidí způsobovat potíže se spánkem. Filtr modrého světla dokáže odstíny modré tlumit, takže pokud na monitor koukáte ve večerních hodinách, budete usínat lépe.
  • FlickerFree – Člověk vnímá i chvění obrazu, které sice zrak nezpozoruje, ale projeví se na jeho únavě. Monitory s funkcí flicker-free používají vyšší obnovovací frekvenci, takže oči méně zatěžují.
  • Úprava podsvícení – Automatická regulace podsvícení je funkce známá hlavně z telefonů, kde upravuje jas obrazovky podle intenzity okolního osvětlení. U monitorů je princip stejný.
  • Ochrana proti trhání obrazu – K trhání obrazu dochází, pokud obnovovací frekvence monitoru není násobkem framerate ve hře. Částečně ji řeší softwarově vertikální synchronizace (Vsync), zejména herní monitory však umožňují pokročilejší synchronizaci na hardwarové úrovni mezi obrazovkou a grafickou kartou, např. G-Sync pro grafické karty Nvidia nebo FreeSync.
  • Dotykový displej– Dotykové monitory jsou vybavené vrstvou reagující na kontakt s prsty. Hodí se proto jako informační stánky nebo pokladny.